Pintu Dunia Rumah Akhirat

Selasa, 6 Mac 2012

Apabila Sahabatku sakit........

Aku melangkah masuk ke dalam bilik. Matanya terus terpandang seseorang.
“Assalamualaikum..” sapanya ramah. Dia memakai tudung labuh. Mungkin amik pendidikan Islam. Detik hati kecilku
“Wa’laikumusalam..” jawab aku. Mungkin student ijazah. Hari ini aku dapat sebilik dengan student ijazah…kami berjabat tangan.
“Amik kos apa?” soal aku ramah
“Bahasa Melayu..” jawabnya sambil sibuk memunggah barang.
“Sape ye nama?” soalnya.
“Err..Zulaika…”
“Saya Maryam..” jawabnya lembut. Sesuai dengan penampilan Islamiknya.
“Hemm…ibu Nabi Isa..” gurau ku.
Dia tersenyum malu.
“Umur berapa?” soalku pula.
“24..awak?”
“same la kite..”
“Amik kos ape ye?” soalnya lagi.
“IT.” Jawabku
“Asal mana nie?” dia bertanya.
“Johor.. awak?”
“Sama la…ada jodoh la kita nie.” Gembira nada bunyinya. “Johor kat mana?” sambungnya.
“JB..”
“Saya Batu Pahat.” Jawabnya sambil lincah tangan melipat pakaian yang dikeluarkan dari begnya.
“Selamat berkenalan… Moga Allah merahmati kita… jika ada yang tidak puas hati bagi je tahu..” terangnya.
Aku mula mengkagumi sikap maryam.
 Pejam celik dah sebulan kami sebilik. Disebabkan kesibukan kelas, aku jarang bersembang dengan Maryam. Dia pula lebih suka mendiamkan diri dan hanya bercakap perkara yang penting sahaja dan aku tidak akan menganggunya.
Aku lebih suka duduk dengan rakan-rakan ku kerana aku seorang yang suka bercakap. Bila dibilik, suasana sunyi sepi semacam tiada siapa di bilik. Kami masing-masing membuat hal masing-masing. Apa yang aku lihat, Maryam lebih suka membaca al quran dan soalt 5 waktunya sangat awal. Azan berkumandang sahaja dia sudah di tikar sejadah. Tafakurnya lama. Kadang kala hampir 45 minit. Amalanya membuatkan aku jadi kagum. Alhmdulillah, aku masih menunaikan tangungjawab aku sebagai seorang muslimah. Suatu malam aku pulang dari rumah member. Bila pintu dikuak aku terpandang maryam bersandar di katil. Dia tersentak dengan kehadiran ku yang tidak dijangka. Matanya berair dan sedikit bengkak menunjukkan dia sedang menangis teruk. Aku jadi kelu dan serba salah. Hendak berundur ada barang yang nak amik. Aku tengok maryam pun jadi tak keruhan. Dia hanya tersenyum pahit sebelum memalingkan muka. Mungkin dia malu.
“Err..awak ada masalah ke?” aku memberanikan diri bertanya.
Dia hanya menggelengkan kepala. Jujur aku memberitahu bahawa maryam seorang gadis yang agak misteri. Selama aku duduk bersamanya, maryam kadang2 menagis tanpa sebab.  Hanya sepatah dua sahaja yang keluar dari mulutnya. Itu pun aku yang mulakan bicara.
“Maryam..kalau awak tak kisah, bagitahu saya…mungkin awak perlukan duit.” Aku cuba mengambil berat.
“Er..tak..saya ok..” jawabnya dalam nada serak basah. Bicara orang baru lepas menagis.
Kadang2 aku terpaksa kongsi cerita dengan member aku kerana kepelikan rakan sebiliku. Namun amalannya sangat bagus. Solat qiamulainya jarang sekali nampak dia meninggalkannya. Jika dia tidak bersolat, tasbih sentiasa lekat di tangan. Mulutnya kelihatan berkumat kamit membaca zikrullah. Segala program keagamaan tidak pernah dia tinggal. Kadang kala dia ada juga ajak aku, namun kemalasan mengatasi segalanya.
“Tah3 dia ada msalah dengan pak we.” Teka rakan aku Teha.
“Uishh..aku tak rasa dia ada pak we.. handpon pon aku tengok xpernah ada kat tangan…dia selalu kot tinggal Hp uma…” aku membidas andaian teha.
“Dah tu kenapa…?” teha pula soal aku.. aku pun takde jawapan.
“Dia rindu kat mak dia kot.” Teka Sarah pula.
“Dah sem 5 kawan kite tu..tak kan xbiasa kot duduk kolej.” Balas aku.
Kadang2 persoalan tu berlalu tanpa jawapan. Kalau aku Tanya sendiri pun maryam tak akan jawab.
Tiga bulan berlalu, aku tekad untuk menemui maryam untuk bertanyakan masalahnya. Namun aku sempat bertemu dengan dua orang ustazah bertanyakan pendapat beliau.
“Orang seperti itu menangis kerana terlalu mengingati mati…sebab itu dia banyak menangis…setiap malam dia akan muhasabah diri…” ustazah tu memberi maklum balas.
Yeke? Aku mula berfikir.
Hari sabtu memang kami selalu duduk rumah kerana tiada kelas. Jadi aku amik masa nie untuk bersemuka dengannya. Seperti biasa subuh dia sudah laksanakan sedangkan aku masih mengulit-ulit di tempat tidur.
Aku amik keputusan nak tanye jam 9 pagi…bagi aku sesuai dengan keadaan. Namun malang sekali dia keluar mendengar ceramah. Aku terpaksa menunggu sabtu hadapan InsyaAllah.
Menjelang sabtu yang dinanti aku memulakan bicara. Puas aku mengenakan ayat bunga2 kemudian akhirnya mendesak baru dia bukak cerita.
“Saya sebenarnya sakit…” jawabnya perlahan, kelihatan tubir matanya bergenang air mata.
“Ya Allah..yeke..kenapa tak cakap awal2..” aku terkejut dengan kenyataan dia… “sakit apa?” soalku.
Dia hanya mendiamkan diri…
“Cakap la plzzz…kita kawan kn…” aku cuba memujuk.
“Sakit saya tiada ubatnya melainkan saya sendiri yang kene terapinya.”
Aku mula cuak… dah tahap kriktikal ke… peluh mula mengalir.
“Saya ada penyakit hati…”
Aku bingung… “barah hati ke?” soal aku meminta kepstian.
“Bukan..penyakit hati ini ialah……riak, sombong, bangga diri, tidak bersyukur dan keras hati.” Jawapannya membuatkan aku bertambah bingung…main2 ke dia nie..desis hatiku.
“ cuba awak jelaskan…saya masih tak faham…” pintaku.
“Apabila seseorang itu melakukan kebaikan, syaitan akan menghasut dengan hasutan yang dasyat sehinggkan ibdah yang dilakukan menjadi sia2 kerana riak, tidak khusyuk dan bangga diri… walaupun macam2 ibadah yang saya lakukan, banyak yang salahnya… jika saya mengaji, saya akan bangga kerana lancer bacaanku, bila solat hati aku melayang ke lain, bila aku solat malam aku bangga diri….apa erti hidup dengan ibadah yang sia2 nie.” Maryam terus menangis….
Ya Allah…aku seolah-olah baru tersentak……
“pertempuran dengan dugaan memang berat..jika kalah, binasalah diri…apatah lagi jika kita semakin hampir dengan kebaikan..” sambungnya lagi…
Aku terus kelu…seluruh sendiku lemah… fikiranku kosong….
Aku tidak dapat nak salami semua nie… bagiku ibadah sesuatu yang mudah, janji solat, janji buat baik..tapi yang sebenarnya……..

_BERSAMBUNG……………


Tiada ulasan:

Catat Ulasan