Pintu Dunia Rumah Akhirat

Ahad, 22 Januari 2012

Makanan Halal~~~*


Halal, haram dan ragu2.....hmmm...bila fikir pasal halal haram nie...hati aku sentiasa resah. Alhmdulillah...aku masih waras membezakan yang halal dan haram... namun yang membelengu fikiran sekarang ialah ragu2...atau syubaha...Astagfirullahalazim... jauhi aku ya Allah dari makanan yang haram serta syubha dan kurniakan kepadaku rezeki yang halal.Amin.
bila melihat logo halal yang dikeluarkan JAKIM... benarkah halal? 
aku mula mempersoalkan perkara ini. kenapa mesti ragu2? 
semasa cuti krismas..aku berguru dengan seorang  insan yang sangat aku hormati` juga merangkap mak cik ku...segala masalah aku akan aku luahkan kepadanya. ternyata nasihatnya sangat menyenagkan hatiku. dia banyak menceritakan kisah hidupnya. " Insan yang dekat dengan Allah sangat berbeza dengan insan yang jauh dengan Allah, begitu juga orang buta dan orang yang celik" nasihatnya untuku. aku mengangguk lemah...terasa diri ini hamba yang hina. " Bagaimana untuk kita mendapat cinta Allah?" tanyaku. "pemakanan" ringkas jawabnya... aku termangu sejenak. 'pemakanan...' hatiku mengulang kata2 mak cik ku. 'mengapa dia tidak menyebut ibadah?' hati bertanya kepada akal. Akal pantas menjawab untuk hati " Kak cik tahu mengapa?" tanya mak cik ku. " tahu" jawab ku semakin berminat... dengan pemakanan lah punca segala masalah...betul?" tanyanya lagi. aku mengangguk tanya setuju. "dengan makanan kita boleh sakit, dengan makanan kita boleh mati, dengan makanan kita boleh jauh dari Allah." sambungnya lagi. "kak cik tahu apa itu makanan syubahat?" tanya mak cik. Aku mengangguk. Dia tidak bertanya akan halal dan haram..baginya cukup bijak aku dalam perihal sebegini,,, "cuba jelaskan" pintanya... " Makanan yang diragui kesucianya" pendek sahaja jawapan aku. malu nak jawab lebih3... " ada tambahan?"
"ada..,sebagai contoh, sekiranya kita membeli makanan di cafe, hati terdetik, ayam nie dia beli dengan orang islam atau bukan? ayam nie betul ke cara basuhanya?" terangku.
"Alhmdulillah satu contoh yang baik..makanan syubahat bleh jatuh haram... makanan haram dan syubahat boleh merosakan hati..bila makana yang tidak bersih masuk ke dalam hati, hati akan jadi kotor...menyebabkan ibadah jadi tungang langgang...malas beribadah..banyak ketawa dan suka kepada perbuatan mazmumah....bila makanan itu syubahat dan haram segera tinggalkan...jangan fikir rugi...Allah akan ganti dengan rezeki yang lebih baik...sesungguhnya Allah juga yang memberi rezeki kepada hambanya." jelas mak cik ku. aku hanya menganggukkan kepala tanda setuju. "ada ilmu yang kak cik boleh amalkan untuk atasi masalah makanan nie...nak?" aku tersentak...'ilmu? ilmu baik nk la' hatiku bermain lagi. "Nak" hatiku berbunga riang.
"Kak cik ambil tasbih yang biasa kak cik gunakan utk berzikir, kemudian istigfar 3x, selawat 3x dan baca surah al fatihah...dan tengok pergerakkan tasbih tu...kalau dia pusing melawan jam...maknanya xbleh makan...tp klu ikut pusingan jam bleh makan..." mak cik ku menurunkan kepadaku satu ilmu yang berguna. "tak kn nk buat kat kedai makan tu?" soal aku.
"Nak yang halal x?" tanyanya. aku terdiam. " Kalau kak cik nak tahu, inilah yang mak tam amalkan sebelum membuat pembelian, hatta di pasaraya sekalipun, dunia sekarang kak cik, nak xnk inilah perjuangan kita dalam melawan hawa nafsu dan tipu daya dunia... " jawab mak cik seolah2 mengetahui apa yang difikirkan di kepala nie... " dahulu mereka berjaya dengan pedang demi agama Islam, kini berjuanglah dengan agama Islam untuk berjaya." pesannya... sejak itu, aku mula melaksanakan apa yang diajarkan...ternyata berkesan... tapi aku pelik...bayak makanan di pasaraya yang aku 'scan' tak halal..yeke...nie besar gajah logo halal, xkn xhalal kot...aku pon cube beli....yakinkan hati,,sbb ada logo halal JAKIM..(degil..sila jgn ikut)...masa yg dinantikan telah tiba...aku pon makan dengan berselera...makanan kegemaran plak tu...tghari aku makan, ok je... mlm seperti biasa lps marghib aku mengaji...entah mna silapnye aku terus gagap...sakit hati baca...macam kanak2 bc...(tau la amik PAKK) aku buntu... trus malas nk baca..aku pon amik kputusan utk istigfar bebanyak sebagai ganti mengaji pd malam tu...aik...nk zikir pon malas...aku trus amik wuduk sekali lagi...ternyata keadaan masih sama...ape aku dah buat sepanjang hari nie sehinggakan aku jadi bebal...fikir punya fikir, baru aku teringat akan makanan cekedis  pebret aku yang ak makan tgh ari td... entah2???? 
aku terus terduduk menadah tangan memohon ampun pada Allah... kini.... aku meneruskan hidup seperti biasa...lebih tenang... setelah aku menjauhi makanan syubahat bertanda logo JAKIM.....


adakah makanan yang mempunyai logo halal JAKIM masih tidak halal? 
selang beberapa hari, Allah memberitahuku dengan kabar dari berita.
Pengusaha makanan menggunakan logo halal JAKIM secara tidak sah...


Ya Allah.............!!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan